یزدفردا "مرحوم دكتر علي سلطاني"بنيانگذار و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد::
به مدد توفیق الهی مروری در کلام نورانی پیامبر (ص) داشتم، و از این بحر بیکران، گوهرهای آسمانی فراچنگ آمد که به عاشقان علم و سازندگی تقدیم می گردد. امید که بتوان دامنه این تحقیق را گسترده ساخت و به جریان تحقیق علمی و سازندگی جامعه اسلامی پیوند داد و با پذیرش عملی این جلوه های نورانی علم و عمل محیطهای دانشگاهی را به شکوفایی رساند که مشکل اصلی میهن اسلامی حضور کم توان فرزندانش در صحنه های علمی و تحقیقاتی و ضعف کاری و عملی است. ملتهایی که در عصر جدید به قدرت و عظمت رسیده اند، دو بازوی توانمند رشد و تحول آنان علم کاربردی برتر و کار خلاق و شایسته تر است و ما با مکتبی که بدین وسعت مشوق علم اندوزی و کار شایسته و سازندگی است دچار غفلت شده و به نازلترین حد بهره وری از علم که خواندنی کم اثر و به ذهن سپردنی بی نتیجه است خود را مشغول و محدود کرده ایم و با اینکه ناتوانی این نگرش و شیوه در عمل به اثبات رسیده است و جامعه را به بن بست آموزشی و اقتصادی دچار ساخته باز هم به تکرار وضع موجود تن داده ایم، گویی که برای تحول اساسی جامعه منتظر معجزه ایم در حالیکه طبق نظام الهی این تحول بدست تدبیر و تلاش خود ما با تعیین هدفهای روشن آموزشی و تحقیقاتی و ساختار نظام اقتصادی و اجتماعی و تنظیم برنامه ای اجرایی برای این هدفها و استواری تمام در اجرای برنامه ها انجام شدنی است.
دیدگاههای رسول اکرم (ص) تحت سه عنوان عرضه می گردد و در آخر به نتیجه و دعایی پایان می دهیم.
کرامت علم و مقام دانشمند و ارزش تعلیم:
* اگر روزی بر من بگذرد و در آن روز دانشی که به خداوند نزدیک کند نیاموزم طلوع آن روز برایم مبارک مباد.
* از گهواره تا گور دانش آموزید.
* دانش را بجویید اگرچه در چین باشد زیرا طلب علم بر هر مسلمانی واجب است و فرشتگان بالهای رحمت را بر جویندگان علم می گسترانند و از آنان خشنودند.
* درکسب دانش سحر خیز باشید که سحرخیزی موجب برکت و کامیابی است.
* دانشمندان را گرامی بدارید که وارثان پیامبرانند، و هرکه آنان را عزیز دارد خدا و پیامبر را گرامی داشته است.
* هرچیزی اساسی دارد و رکن دین اسلام دانش و خوف از خداست و یک دانشمند برای شیطان از هزار عابد بدتر است.
* دانشمندان در زمین مانند ستارگان آسمانند که مردم به کمک آنان در تاریکی دریا و خشکی راه جویند، و همین که ستارگان نهان گردند، ره یافتگان گمراه گردند.
* یک ساعت وقت دانشمندی که به مطالعه علم می پردازد، از هفتاد سال عبادت عابد بهتر است.
* علم دوست و گمشده مومن است هر مطلبی که فراگیرد مطلبی دیگر مطلوب او گردد و به دنبالش رود.
* کسب علم نزد خدا از نماز و روزه و حج و جهاد در راه خدا بهتر است.
* بهترین صدقه آن است که مسلمان دانشی بیاموزد و به مسلمان دیگر تعلیم دهد.
* صبح و شب در کار تعلیم علم بسر بردن نزد خدا از جهاد بهتر است.
* وجودی که در آن نشانی از علم و حکمت نیست ویران است، پس علم فرا گیرید و به دیگران نیز بیاموزید و در دین تحقیق کنید و با جهل زندگی را به پایان نبرید که خداوند جهل را نمی بخشد.
* هیچ کس بر دیگری برتری ندارد مگر بوسیله دانش یا عمل شایسته.
* از جمله صدقات آموختن علم و عمل کردن به آن و آموختن به دیگران است.
* کسیکه از او علم می آموزید محترم بدارید و آن را که علم می آموزید محترم شمارید.
کاربرد علم و عمل شایسته:
* دانشمندی که بداند و بکار نبندد چراغی است که به مردم روشنایی بخشد و خود را بسوزد.
* هرکس کاری انجام می دهد باید آن را به نیکویی انجام دهد.
* فتنه ها بندگان خدا را مغلوب سازد و دانشمند به کمک دانش از آنها رهایی یابد.
* خداوند دوست دارد وقتی کاری انجام می دهید آن را کامل کنید.
* دانشی که از آن سود نبرند مانند گنجی است که از آن خرج نکنند.
* من از آنچه نمی دانید نگرانی ندارم باید دید آنچه را می دانید چگونه بکار می بندید.
* ایمان، گفتار به زبان، معرفت در وجود و عمل به اعضاء است.
* هرچه می خواهید بیاموزید اما بدانید خداوند شما را از علم بهره مند نسازد مگر آن که هرچه را می دانید بکار بندید.
* بسا افراد دارای دانش اند اما جاهل اند زیرا علمی که نفع نرساند جهل است و زیانبار می باشد.
* دانشمندی که از علمش سود برد از هزار عابد بهتر است.
* یک ساعت عمل به عدالت بهتر است از یک سال پرداختن به عبادت.
* دانشمندان سه گروه اند: 1.آنانکه خود از علم سود برند و دیگران نیز از آن بهره برند.(که سعادتمندند) 2.آنانکه مردم از علم آنها بهره مند شوند اما خودشان بواسطه عمل نکردن به هلاکت افتند3.آنانکه خود از علم بهره برند و دیگران از آن بی بهره مانند. (که سازنده نیستند)
* علم از عبادت بهتر است و اساس دین علم و خوف از خداست و عالم حقیقی آن است که به علم عمل کند.
* ایمان بدون علم و عمل بی ایمان پذیرفته نیست.
* هرکس بدون علم عمل کند، بیش از آنچه اصلاح می کند تباهی به بار می آورد.
* وای بر امت من از علماء بد، وای بر آنکه نداند و جاهل باشد، و وای بر آنکه بداند و عمل نکند.
سعادت ابدی در گرو علم با عمل
* در عرصه قیامت به عابد گویند به خاطر عبادت به بهشت در آی و به دانشمند گویند اینجا بایست و هر که را می خواهی شفاعت کن که پذیرفته می گردد و عالم در جایگاه پیامبران می ایستد.
* هنگامی که مرگ طالب علم فرا می رسد شهید میمیرد.
* روز رستاخیز عذاب دانشمندی که از دانش بهره نبرده از همه مردم سخت تر است.
* دو کس روز قیامت از همه مردم بیشتر حسرت می خورند: 1-فردی که در دنیا برای طلب دانش فرصت داشته اما به کسب آن نکوشیده2-آنکه دانشی به دیگری آموخته و شاگرد وی از آن بهره مند شده و او از آن بی بهره مانده است.
* سه میراث انسان برترین است: 1-فرزند شایسته که برایش دعا کند. 2-کار عام المنفعه ای که پاداش او به وی رسد3-دانشی که پس از وی از آن بهره مند گردند.
* سعادت و نیکی دنیا و آخرت با دانش همراه است و بدی دنیا و آخرت با نادانی
* دانشمند و دانش در بهشت اند اما اگر دانشمند به علم خود عمل نکند او در جهنم و علم در بهشت خواهد بود.
* هر علمی روز قیامت وبال است، مگر علمی که بدان عمل کنند.
* هرچیز راهی دارد و راه بهشت دانش است.
* هرکه علمی یاد دهد، پاداش کسی که بدان علم عمل کرده برای اوست، و از پاداش انجام دهنده نیز کاسته نگردد.
نتیجه
1-استمرار جریان نورانی آموزش علم در سراسر عمر برای عموم مسلمانان آن هم بعنوان اساس دین و تکلیف واجب و موجب عزت و کرامت و جستجوگری علم تا افقهای دور دست جهان.
2-ارزش والای کسب علم، علمی که پیوند الهی برقرار کند برترین عبادت شمرده گردد، در نشر و گسترش آن بیشترین سرمایه و همت بکار گرفته شود، رابطه استاد و دانشجو را بر احترامی شایسته استوار دارد، جامعه را بر گرامی داشت استاد و دانشجو فرا خواند.
3-نگرش ضد ارزشی و سخت هشدار دهنده نسبت به دانشمندی که به علمش عمل نکند، علمی که به کاربرد و عمل نیانجامد و جهلی که شایسته جامعه اسلامی و مسلمان نمی باشد.
4-جایگاه رفیع که برای دانشمند متعهد و اهل عمل در حیات اجتماعی قائل شده، سعادت ابدی را بدین مقام وابسته دانسته، تا جاییکه در ردیف پیامبران به عنوان هادیان و شفیعان آمده اند.
امید است با تکیه بر اصالتهای مکتب اسلام در عرصه علم و تحقیق و عمل دگرگونی اساسی ایجاد شده و از این رهگذر جامعه ای در خور شان اسلام و منزلت مسلمان بسازیم که مکتبی بدین توانمندی جغرافیایی بدین تنوع و گستردگی، فرهنگی بدین غنا و بالندگی و مردمی بدین هوشمندی و فداکاری داریم و بهره مندی از این همه نعمت نیاز به عزم و اراده ملی و ایمانی و برنامه ای جامع و فراگیر و تلاشی پیگیر و درنگ ناپذیر دارد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 25,نوامبر,2024